شر در افلاطون
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سید حامد محمدی
- استاد راهنما سعید بینای مطلق غلام حسین توکلی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
شر نزد افلاطون به طور مردد مورد بررسی قرار گرفته است. از بحث او در مورد مثال شر گرفته تا صانع شر و همچنین است مبنای متافیزیکی شر. طبق آراء او ضروری است که شر دارای صورت مثالی باشد و هم با توجه به ذات مثال که چیزی جز زیبایی نیست محال است که شر دارای صورت مثالی باشد. شر ضروری است که صانع داشته باشد و هم با توجه به ویژگی های صانع نزد او که اهم آنها خیر محض بودن اوست، محال است که صانع شر را آفریده باشد. شر نزد او هم دارای مبانی متافیزیکی است و هم ریشه ای جز در عالم فیزیک ندارد. آن چیزی که مهم به نظر می رسد این است که با توجه به هر کدام از آن نتایج، این نتیجه قطعی است که عدمی بودن شر نزد افلاطون ، اشتباه برداشتی است که برخی اندیشمندان ، از نظر افلاطون در مورد شر داشته اند. شر به هیچ روی عدمی نیست و در افلاطون نیز عدمی در نظر گرفته نشده است. مسئله شر در افلاطون حل که نمی شود؛ هیچ، سنگین تر و افزون تر نیز می گردد.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی شر از منظر افلاطون و ملاصدرا با رویکردی به آراء شهید مطهری
همیشه هرانسانی به نوبه ی خودبا ناملایمات وسختی ها ورنج هایی درزندگی روزمره روبرواست؛ سونامی،زلزله،مرگ ناشی ازقحطی، سرطان و...از جمله رنج هایی است که انسان ها باآن مواجه می شوند.تمام این رنج هارا انسان ها به واسطه ی فهم خود به" شر"تعبیر می کنند.حتی اگر هریک از مابه اطرافمان نگاه کنیم می بینیم و می شنویم که در فلان نقطه ی دنیا تعداد زیادی در اثر زلزله ، سیل، یابیماری ناعلاجی از بین رفته اند یا مم...
15 صفحه اولمسئله شر در مکتب ابنعربی
بدون شک در جهان پیرامون ما همواره شر و فساد و ناگواریهای متعددی از قبیل جهل، فقر و ناتوانی و حوادثی همچون زلزله و سیل بهچشم میخورد که هیچگونه تردیدی در هستی و وجود آنها نمیتوان داشت. چرایی و چگونگی راهیابی اینگونه شرور در نظام آفرینش، ازجمله پرسشهایی است که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول داشته؛ بهگونهای که پاسخ به آن از دغدغههای اساسی ادیان و مکاتب مختلف فلسفی بهشمار میرود. در عر...
متن کاملمسئلة شر در کلام امامیه
متکلمان قبل از خواجه که کلام به معنی اخص، فلسفی نشده بود؛ راه حل مسئلة شر را از آیات و روایات اهل بیتu به دست آوردهاند. به همین دلیل راهحلهای آنان با نظریات فلسفی در باب شرور متفاوت است. متکلمین امامیه، شر را صادر از خدا میدانستند و در عین حال، آن را با صفت خیرخواهی مطلق خداوند -مأخوذ از الاهیات مسیحیت- متضاد نمیشمردند. در کلام امامیه، خداوند حکیم است و وجود شرور به دلیل حکمت الاهی است و ...
متن کاملخیرو شر
متألهین بر این باورند که جهان تحت سلطه و سیطره موجودی واحد است که با حکمت، عنایت، قدرت و عدالت مطلق و محض بر آن حکم میراند. حکمت و عنایت و اقتضای آن را دارد که جهانی با نظام احسن و بیشترین خیرات و کمالات ایجاد کند. جهانی که همچون خود او خیر کامل و محض باشد. اما در نگاه نخست به عالم پارهای از امور آن را میبینیم که فاقد خیریت است و جنبه شر و ناخوشایند بودن آن بیشتر خودنمایی میکند. این شرور...
متن کاملدر ماهیت اَلَم و آیا اَلَم، شر بالذّات است یا شر بالعرض؟
یکی از پاسخهایی که فیلسوفان مسلمان به معضلی که در فلسفة دین به معضل شرور (مسألة شرور) معروف است دادهاند این است که « شرور یا اموری عدمیاند که شر بالذّاتاند- مانند ظلمت، فقر، جهل، مرگ و... ـ و یا اموری وجودیاند که شر بالعرضاند یعنی به خودیِ خود شر نیستند بلکه در تحلیل نهایی و عقلی از آن جهت شر محسوب میشوند که به امور عدمی (شرور بالذّات) منجر میشوند- مانند زلزله، طوفان،میکرب، سیل و... اما چ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023